Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Komponentbaserade Entitetssystem - Sida 1 av 1

Design av komponentbaserade entitetssystem

Ett entitetssystem är ett sätt att hantera entiteter i ett spel och är ett relativt nytt och outforskat område. Syftet med det här arbetet är att utvärdera två olika entitetssystem, en aggregationsbaserad design och en dataorienterad design samt bidra med hur en dataorienterad design kan se ut och realiseras. Entitetssystemen implementeras i programmeringsspråket C++ tillsammans med ett exempelspel som används för att utvärdera entitetssystemen. Entitetsystemens effektivitet uppmäts i uppdaterade entiteter per sekund och antalet cachemissar per sekund genom ett experiment med exempelspelet. Det dataorienterade entitetssystemet visar på mindre cachemissar och fler uppdaterade entiteter per sekund när det totala antalet entiteter och antalet entiteter som dör per sekund varieras.

Spelskapande men en komponentbaserad arbetsprocess

Syftet med detta kandidatarbete är att testa en arbetsmetod som skiljer sig ifrån det en mindre grupp i vanliga fall använder sig av: en komponentbaserad arbetsprocess för att utforska och sammanställa arbetserfarenheten med den komponentbaserade arbetsmetoden, utvecklar vi därför ett digitalt spel..

Spelskapande men en komponentbaserad arbetsprocess

Syftet med detta kandidatarbete är att testa en arbetsmetod som skiljer sig ifrån det en mindre grupp i vanliga fall använder sig av: en komponentbaserad arbetsprocess för att utforska och sammanställa arbetserfarenheten med den komponentbaserade arbetsmetoden, utvecklar vi därför ett digitalt spel..

Designstruktur för komponentbaserad applikation med relationsdatabas

Det blir allt mer vanligt förekommande att utvecklingen av applikationer sker enligt objektorienterade metoder, ofta som komponentbaserade applikationer. Samtidigt är användandet av traditionella relationsdatabaser fortfarande mycket utbrett. En kombination av komponentbaserad applikation och traditionell relationsdatabas har idag blivit vanlig. Här beskrivs en designstruktur som visar hur beteendet, vilket inte kan lagras i relationsdatabasen, bör tas om hand för att möjliggöra delad åtkomst samt återanvändning av programkoden. Beteendet implementeras som applikationens programkod i form av regler, beräkningar och operationer.

Komponentbaserade ramverk : vilka faktorerpåverkar företag vid valet av ramverk?

An information system is something that evolves over time to enhance the company that is using it. The technology for building an information system is also evolving. New methods and new programming languages make system development easier. As new technology breaks ground and the demands of a company?s information system grow, the company will sooner or later get to a point where a change in the base of the system is necessary.

Metodutveckling för framställande av dynamisk systemkarta

I komponentbaserade system är det viktigt att ha kontroll över vilka komponenter som har beroenden till varandra för att undvika att delar av systemet slutar fungera vid exempelvis en komponentuppdatering. I detta arbete undersöks hur komponenter kan identifieras, samt hur olika typer av beroenden kan spåras. Arbetet är utfört som ett uppdrag givet av Sandvik Systems Development (SSD), vilket är ett av Sandvik-koncernens två internationella IT-bolag. Målet med uppgiften är att utforma en modell som tar fram information för komponenterna, samt kartlägger dess beroenden på Windows-plattformen. Mycket information om ett system finns att hämta i olika typer av ?statiska? metadata-filer som automatiskt genereras vid skapandet av en lösning i Visual Studio.

För ett automatiserat återskapande av inbyggdasystems funktionella arkitektur från källkod ochprodukt data

?För ett automatiserat återskapande av inbyggda systems funktionella arkitektur från källkod ochprodukt data?Den ökade komplexiteten i inbyggda system inom fordonsindustrin tillsammans med de striktaresäkerhetsrestriktionerna som infördes av ISO26262 standarden, kräver bättre kunskap ochkännedom om produktarkitekturen. Men, för befintliga produkter som inte var utvecklade enligt enväldefinierad arkitekturmodell, så måste en modell återhämtas.Syftet med detta examensarbete är att automatisera återhämtningen av funktionella arkitekturenför fordons inbyggda system, vilket är ett krav för många av ISO26262 aktiviteter. Dettaexamensarbete föreslår och beskriver två modeller för det inbyggda systemet i ett fordon, och visardess användning för att bland annat generera användarvänliga vyer. Återhämtningen av modellernasker genom att tolka den inbyggda C-koden och bearbeta fordonets data såsom inblandadestyrenheter, deras adresser och CAN buss detaljerna.Två modeller har föreslagits för att fånga den återskapade informationen om inbyggda systemet iett fordon: en produktmodell för inbyggda system och en mjukvaruarkitektur modell för deninbyggda mjukvaran.